93 procent af piloterne har stemt ja til den nye overenskomst med SAS. Dermed er de nye aftalevilkår en realitet.

– Jeg er utrolig glad for den store opbakning til aftalen – ikke mindst når vi har været gennem en så lang og hård konflikt. Medlemmerne har tydeligvis forstået alvoren, og det her viser, hvor stærkt sammenholdet er blandt piloterne. Vi har hele vejen igennem været stålsatte på, at vi skulle have vores yngre kollegaer genansat, sådan som det oprindeligt var aftalt med ledelsen i SAS. De erfarne piloter har udvist stor solidaritet for at få deres yngre kollegaer tilbage. De er gået ned i løn og op i arbejdstid, siger Henrik Thyregod, der er formand for Dansk Pilotforening, der er en del af Dansk Metal.

Det er en del af aftalen, at de piloter, der blev opsagt under corona-pandemien, nu bliver genansat. Piloterne har med den nye overenskomst fået en garanti for, at de er en del af fremtiden i SAS, og at SAS ikke igen vil oprette nye datterselskaber på andre vilkår, end det der nu er aftalt.

– Vi kunne under ingen omstændigheder acceptere, at ledelsen i SAS brugte datterselskaber til at omgå vores eksisterende overenskomst. Hvis SAS-ledelsen fik lov til at slippe afsted med det, kunne det også ske andre steder på det danske arbejdsmarked. Så det var afgørende for at bevare den danske model. Aftalen om at de yngre piloter skulle tilbydes genansættelse, og at overenskomsten skulle tilbage til Dansk Pilotforening og Dansk Metal var allerede på plads i første forhandlingsrunde, siger Keld Bækkelund Hansen, der er forhandlingschef i Dansk Metal.

Dansk Pilotforening har organiseret piloterne i SAS, siden selskabet blev grundlagt i tidernes morgen. Pilotformanden understreger, at stridighederne mellem piloterne og ledelsen i SAS nu er et overstået kapitel.

– Nu kæmper vi – side om side med ledelsen – for at få SAS gennem den svære tid, som selskabet er i. Det er den store opbakning til overenskomsten også et udtryk for. Piloterne holder utroligt meget af SAS, og for mange af os er det vores andet hjem. Som fagforening har vi lavet aftaler med SAS, siden selskabet blev dannet lige efter 2. verdenskrig, og piloterne er stolte af at være en del af et så hæderkronet selskab. Vi glæder os hver gang, vi flyver danskerne sikkert ud og hjem igen, siger Henrik Thyregod.

[bsa_pro_ad_space id=32] [bsa_pro_ad_space id=7]

Fakta om urafstemningen

89 procent af de stemmeberettigede piloter i Danmark har stemt.

93 procent stemte ja.

[bsa_pro_ad_space id=6]