Der sker noget med os, når vi bliver ældre, det ved vi der er lidt oppe i årene. Om tårekanalerne hører ind under dette ved denne anmelder ikke. Når den flerstemmige ortodokskirkemusik og ukrainske folkemusik fremføres på fyrsteligste vis af Kiev Kammerkor, der er synonymt med ortodoks musik og ukrainsk folkemusik, så er man rørt til tårer.

Efter en flot indmarch, med herrer i sort/hvid og damer i flotte kjoler, bød organist Niels Erik Aggesen de fremmødte tilhører velkommen, herefter henvendte han sig til koret og bød dem velkommen på ukrainsk, til hvilke koret responderede med klap og hånden på hjertet.

Kiev Kammerkor er et a cappella vokalkor dannet i 1990. De er hovedstaden Kievs officielle kor, lønnet af Kulturministeriet i Ukraine. Det består af 21 sangere, der alle er uddannede på konservatorier i Ukraine. Forventningen var derfor stor hos anmelderen og der var spænding omkring, hvilke numre de havde med, og om de levede op til de YouTube glimt, man kan finde. Deres repertoire omfatter jo al slags musik, gammel og ny, kirkelig og verdslig, vest- og østeuropæisk. Trods de ulykkelige omstændigheder i Ukraine var koret klar til at berige os med deres kunnen.

Fra første anslag kunne de store klare stemmer uden forstærkning synge hele Trinitatis kirkerummet op. De 11 herrer og ti damer var i startopstillingen delt med damer I midten og herrevokaler på fløjene. En flot opstilling hvor koret meget intelligent flyttede sig velorganiseret rundt, og solister trådte frem og tilbage i geled, når de havde afsluttet deres soloer.

De smukke rammer i Trinitatis kirken fremhæver virkelig musikken. Ortodoks a cappella er absolut ikke kedeligt, og den berømte knappenål kunne falde til jorden. En fantastisk stemme separation med klar adskillelse af alle vokalerne fra den dybeste bas, som de besad, til de fantastiske sopraner, støttet med uovertruffen ”timing” i musikken, gode arrangementer og ikke mindst en virkelig god dirigent. Man sad med glædestårer i øjnene, så smukt var det. Her var virkelig noget de lokale kor kunne lære af, både de klassiske, de kirkelige, de populære musikalske og især gospelkorene, hvor alt ofte flyder sammen.

Nummeret ”Sange uden ord” er et sandt vokalt mesterværk, denne anmelder måtte fælde en glædeståre, så smukt var dette stykke. Virkeligt et stykke til eftertanke og fordybelse helt uden sidestykke.

Følgende numre fremførtes af koret:

  • Artemij Vedel 1767-1808 – Geistlig koncert nr. 10 (ps. 22)
  • Kyiv Pechersk Lavra 16 århundrede – To bønner fra Liturgien, pris herren og fadervor
  • Mykola Dyletskyj (1650?-1723) To polyfone koncerter: Davids glæde og Åben min mund
  • Evhen Stankovych fra Liturgien 1942, I Dit Kongerige og Kom og oh Hellige Gud
  • Valentyn Silvestrov 1937 – Tårer, (uropførelse) og sange uden ord.
  • Victoria Poky1962 – Davids salme no. 50, gud være dig nådig
  • Yakiv Yatsinevych (1869-1945) – Vi ønsker dig mange år.

Man kan vel sige, at for os er Kiev Kammerkor synonymt med ortodoks musik og ukrainsk folkemusik og med dirigent Mykola Hobdych i spidsen, er stilen og kvaliteten sikret. Mykola Hobdych er født i Ukraine i 1961. Han er uddannet på Tjajkovskij Konservatoriet i Kiev og dannede i 1990 Kiev Kammerkor. Mykola Hobdych turnerer i Europa og andre steder med Kiev Kammerkor flere gange om året. De udbreder kendskabet til Ukraines musik, hvilket vi i Fredericia kan være glade for og endda stolt over, at de vil besøge vores by, trods de trængsler deres land oplever.

Stort, intet mindre, var det til slut, da koret omorganiserede sig og tog tre slagtøjsinstrumenter i brug ved alteret bag det øvrige kor. Herefter istemte de, uden for det programsatte, en kærlighedserklæring til deres land, der afsluttedes med, at det ukrainske flag meget smukt blev udfoldet tværs igennem kirkerummet, og med mit begrænsede Ukrainske, mener jeg, de udråbte et leve for Ukraine.

At overvære noget så smukt, trods den sørgelige baggrund, er ufatteligt stort. At se en nationalfølelse, som vore bedsteforældre måtte have følt under besættelsen, komme til live i korets hjerter er virkelig rørende, og den stående applaus de fik flere gange var velfortjent. Oplevelsen i Trinitatis kirken er absolut årets musikalske højdepunkt i kvalitet og indlevelse i Fredericia til dato.

Publikum fik mere end den beskedne entrebillet berettigede til, uforståeligt var kirken ikke helt fyldt. Kære fredericianer i der gik glip af dette, bør støtte op næste gang, dette fantastiske kor returnerer. Det blev en oplevelse for livet for mig, og det bliver det sikkert også for alle jer, der har et musikalsk hjerte.