Der var lagt op til en form for ny begyndelse hos Teater Malstrøm. Det betød, at der var flere ting på spil, specielt efter den tidligere yderst kreative og visionære Michael Hansen måtte forlade sit elskede teater på tragisk vis.

Michael Hansen havde kickstartet Dracula, før sin død og nu var skæbnen lagt i hænderne på instruktør, Christina Neumann Lindbæk Jensen, kunne hun løfte arven? Ville hun forsøge at være som Michael Hansen? Hvilken tilstand ville Teater Malstrøm være i på en efterårsaften med premiere i Fredericia?

Alle disse spørgsmål vil blive besvaret i denne anmeldelse, men lad os starte lidt før forestillingen ringede ind på Det Bruunske Pakhus.

Når Malstrøm spiller skuespil, folder de historien ud i alle rum, ja sågar også på toilettet, det var ingen undtagelse i denne omgang. Gys og rædsel var portrætteret gennem billeder og små kunstværker, men ikke alt var som det plejer at være. Da jeg sætter mig på pressepladsen, kan jeg se, at scenografien er mere nedtonet end den plejer at være.

Teaterleder Martin Bach byder velkommen og selvom han har måttet sige farvel til sin samlever fortæller han levende om de forandringer som Teater Malstrøm har gennemgået uden, at det bliver for følelsesmæssigt akavet.

Dracula starter og i en indledningsspeak sættes vi ind i, hvor vi befinder os, samtidig kommer der en meget humoristisk hilsen til Michael Hansen. Det var nok også sådan, han havde ønsket det.

Dracula viser sig fra start at kunne noget helt andet, end jeg tidligere har set fra Teater Malstrøm, når jeg er kommet i teateret. Der er barberet nogle visuelle ting væk og det kræver i den grad noget af skuespillerne. Uden at afsløre for meget af handlingen, så er Grev Dracula ved at lave en hushandel i England og en handelsmand ved navn Jonathan Marker drager til Transsylvanien for at få underskrevet skødet.

Mikkel Aarestrup på scenen som Jonathan Marker. (Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)

Jonathan Marker giver mig kuldegysninger fra start, ikke fordi han skræmmer mig, men fordi han simpelthen er uhyggelig god. Han spilles af Mikkel Aarestrup og jeg har sjældent oplevet nogen skuespiller nå så langt ind i mig som tilskuer. Jeg tænker flere gange, hvorfor spiller han her på en scene i Fredericia. Han gennemgår flere stadier fra start til slut og er så troværdig i sin rolle, at han må siges at være anbefaling nok i sig selv til at gå ind og se Dracula.

Der er hele 15 skuespillere på scenen og har man været på det Bruunske Pakhus så ved man at det lyder af meget og det er det også. Men der er ikke en skuespiller for meget og selvom jeg lovpriser Mikkel Aarestrup, så står skuespillerpræstationerne i kø helt i toppen af skalaen.

Grev Dracula spilles af Jacob Nissen og han fortolker rollen på en lidt overraskende måde, han er ikke som sådan opfarende eller truende, men mere psykologisk og rolig. Det er også en meget troværdig rolle, lige dele nonchalant, Mr. Grey og en Grev Dracula med ADD.

Han er næsten hele tiden omgivet af sine to Vampyrbrude, de er meget sexede, flirtende og til tider intimiderende overfor publikum. Det er Luise Lee Falslund og Lia Kussunadi Knudsen som hele stykket igennem flirter og skræmmer publikum. Det der gør at de fungerer så godt, er også kostumerne, ja faktisk kostumerne over hele linjen.

Det er første gang, jeg har set en så tyk rød tråd i kostumerne hos Teater Malstrøm, om det er Christina Neumann Lindæk Jensens erfaring fra sit arbejde på Koldinghus eller andet må stå uvist, men det virker.

Om det er de troværdige kostumer der gør at flere af de velkendte navne fra rollelisten spiller op til deres topniveau, kan være en tese, men det hele spiller altså på denne torsdag aften i det victorianske London. Lyseffekterne har fået en opgradering, musikstykkerne og lydene gør at historien får lov til at komme helt ind, også selv om jeg skal bruge tid på at tage billeder.

Det er noget af et drama der udspiller sig og på den måde som man sidder i det klassiske hus med de store stolper og sceneudformningen er der forskellige scener i fokus hos den enkelte tilskuer.

Daniel Stoof Jensen viste endnu en gang evnerne frem på scenen. (Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)

Daniel Stoof Jensen er i sin rolle som Igor sit i es, han er manden med de mange ansigtstræk og han er meget i min synsvinkel. Jeg har tidligere spottet hans evne til at formidle med sit ansigt, men i Dracula imponerer hans motorik også. Jeg har set ham i flere roller hos Teater Malstrøm og om han spiller hovedrolle eller andet, så er hans tilgang så professionel, at jeg næsten forestiller mig, han spiller videre bag scenen.

Jeg kunne nævne mange flere skuespillerpræstationer, men min anmeldelse ville blive for lang, der er dog en mere jeg bliver nødt til at nævne og det er Professor Abraham Van Helsing. Han spilles af Marco Goth Thorsen og da han træder ind på scenen, skærpes min opmærksomhed straks. Han har en tilgang til rollen næsten som en ung Indiana Jones og det passer godt ind i stykket, hans drive er med til at skabe den rette afslutning på dramaet om Grev Dracula.

Der er små glimt, jeg spotter som kunne være Michael Hansen arv, og ved en samtale med instruktøren efter stykket, bliver det også bekræftet. Der er en virkelig sjov og velspillet scene, hvor to duellanter kæmper om en kvinde, det er et slagsmål i slowmotion.

Benjamin Slot Beck som Lord Arthur Holmewood og Silke Jensen som Quincey Morris får publikum til grine uden at stykket forlader sin substans. Michael ville være stolt og jeg er stolt over, at instruktøren holder det i tråd, men forestillingen mellem de to ting klæder hinanden. Et andet moment er en scene hvor der kommer et fransk stykke musik med rap på, et øjeblik tænker jeg nu glider vi ud af burlesquevejen, men hold nu op hvor koncepterne holdes.

Instruktør Christina Neumann Lindbæk Jensen. (Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)

Man kan jo nok godt høre, hvor det hele trækker hen, jeg er meget imponeret.

De spørgsmål jeg havde i starten, blev besvaret et efter et gennem hele stykket, Dracula er sin egen, intet prøvede at være noget det ikke var. Aldrig har koncepterne stået så skarpt og jeg har aldrig haft så mange følelser i spil under et skuespil i Det Bruunske Pakhus. Det virker, det er en ny start og Teater Malstrøm står med Dracula i en god forfatning.

Jeg vil give forestillingen absolut topkarakter og stjerneregn, faktisk har jeg lyst til at se den igen fra en anden vinkel.

6 stjerner til hele holdet.

Borgmester Steen Wrist var også til stede til forestillingen, og han var imponeret.

– Jeg er meget imponeret over det niveau, de spiller på. Det er en positiv oplevelse af de helt store. De lovede at vi skulle have både gys og komik og det forener de på flotteste vis. Jeg havde en helt anden ide om, hvad jeg skulle ind til, det var meget modent. Jeg kender Jacob Nissen som spiller Grev Dracula, jeg kunne ikke kende ham derinde. Hvad de formår at få ud af rammerne i det gamle pakhus er imponerende.

Dracula – Blod er livet spiller frem til 24. oktober 2021, læs mere på www.teatermalstrøm.dk

Skuespillerliste:

Lord Arthur Holmewood/Plejer: Benjamin Slot Beck

Quincey Morris. Silke “Trille” Jensen

Mrs. Westerraa/Gammel Kone: Joan Wehle

Vampyrbrud 1: Luise Lee Falslund

Vampyrbrud 2: Lia Kussunadi Knudsen

Jonathan Harker: Mikkel Aarestrup

Mr. Hawkins/Mr. Swales/Præst: Bjarne Pedersen

Rachel Renfield: Sidsel Nygaard                  

Lucy Westenraa: Julie Helene Munk-Christensen

Dr. Seward: Marie Louise Brandt Andersen

Butler/Avispige/Fordrukken: Esmaralda Holm-Sørensen

Professor Abraham Van Helsing: Marco Goth Thorsen

Mina Harker: Sophie Stjerne Lauritsen Scholl

Grev Dracula: Jacob Nissen

Igor/Fordrukken mand: Daniel Stoof Jensen

(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)
(Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)

Skriv en kommentar